Care este miza cu Legile Justiției?

Vizualizări: 1,753

Miza e mult mai mare decât o răfuială politică între PSD și PNL, între Johannis și Dragnea. Ca să înțelegem miza trebuie să cunoaștem un pic de istorie.

Statul modern a înlocuit în istorie monarhiile absolute. Una din lecțiile învățate din timpul monarhiilor absolutiste este că “puterea corupe iar puterea absolută corupe absolut“. Așa că noile state au făcut tot ce le-a stat în putință să împartă puterea.

Niciun om de stat sau instituție nu mai avea puterea absolută și cu cât această putere era mai dispersată cu atât era mai greu ca ea să fie abuzată. Evident cu cât puterea e mai dispersată cu atât birocrația și ineficiența crește așa că trebuie să găsești mereu o balanță.

Unul din mecanisme este separația puterilor în stat în cea executivă, legislativă și juridică. Principiul teoretic e că aceste puteri trebuie să fie independente și să se controleze una pe alta. În realitate însă puterea executivă de multe ori derivă din majoritatea ce controlează și puterea legislativă. Așa că funcția de control rămâne un atribut doar al puterii juridice. Care cu cât este mai independentă de celelalte două cu atât își îndeplinește atribuțiile mai bine.

Legile Justiției în dezbatere exact asta vor să modifice. Printre multe alte modificări mai mult sau mai puțin bune la statutul magistraților legea reduce din independența procurorilor. Ministerul Justiției ce ține de puterea executivă și care teoretic ar trebui să aibe doar atribuții logistice în ce privește justiția vrea să-și aroge atât numirea procurorilor cât și controlul acestora. Astfel Justiția nu mai e independentă de Executiv și majoritatea din Parlament ajunge să le controleze pe ambele.

Susținătorii legii spun că înainte magistrații erau numiți de președinte care tot om politic este. Au dreptate, dar tot e o situație mult mai bună decât situația ce se dorește a fi promovată.

Președintele este singurul post politic ales direct de către popor. Are capitalul politic cel mai mare dar și cel mai volatil. Dacă abuzează de puterea sa sau numai dacă e perceput că abuzează președintele plătește cu pierderea capitalului său politic și implicit cu cel al partidului ce-l susține.

Mai mult, Președintele doar numește dar nu și controlează activitatea magistraților. Asta înseamnă că aceștia se bucură de o autonomie mult mai mare decât dacă ar trebui să răspundă în fața Ministerului Justiției.

De altfel cel mai bun exemplu pentru ambele avantaje îl constituie chiar fostul președinte, Traian Băsescu. Acesta, când a fost perceput ca abuzează de putere, a ajuns de la primul om al țării la conducătorul nedeclarat al unui partid de buzunar care probabil nu mai trece pragul electoral. Iar magistrații numiți de el nu i-au ocolit nici prietenii (Elena Udrea) și nici familia (fratele lui).

Prin legile în dezbatere asistăm la un transfer de putere fără precedent spre Parlament. Practic, dacă legile sunt votate, oricine va avea majoritatea în Parlament va controla procurorii. Și atunci administrația publică controlată de aceștia va fi ferită de orice controale și tentația va fi mare ca justiția să fie folosită ca armă împotriva adversarilor politici.

Practic, se va întâmpla exact ce apărătorii legii vor ca să prevină. Și cum majoritatea în Parlament nu e eternă s-ar putea ca exact această lege să se întoarcă împotriva lor în viitor.

Avem de altfel un exemplu și pentru asta. Dragnea nu poate să devină prim-ministru din cauza unei legi votată pe timpul lui Adrian Năstase.

Dar pe noi nu ne încălzește asta. Pentru că riscul cel mai mare, cel la care suntem expuși noi, populația, este o dictatură parlamentară. Oricine câștigă puterea, poate după aceea să folosească justiția pentru a elimina opoziția și apoi să guverneze după cum dorește. Culmea, avem și mecanismul ordonanțelor de urgență care a mai fost folosit pentru așa ceva în trecut.

comments

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


'
Citește si:
Citește si:
De la Hagi citire: "Nu e posibil ca oraşele mari…